Ve Valticích proběhl seminář s Lenkou Sedláčkovou MW

Koncem srpna zavítala do České republiky jediná česká Master of Wine, Lenka Sedláčková, která pod záštitou Národního vinařského centra ve Valticích mluvila především o mezinárodním úspěchu řeckých (i britských) vín. Součástí semináře byla samozřejmě i degustace skvělých vzorků, a tak jsme si tuto akci nemohli nechat ujít. O co víc, s Lenkou se nám podařilo domluvit pro Winetalk i rozhovor, na který se můžete těšit již velmi brzy.

Jak se stát úspěšným na britském trhu?

Tak zněl ústřední pojem celého semináře, který proběhl 28. srpna v přednáškovém sálu Centra Excelence ve Valticích. Nenechte se ale zmást, seminář se netočil jen kolem britských vín. V zásadě tomu bylo téměř naopak. Velkou část prezentace totiž Lenka Sedláčková MW věnovala vínům z Řecka, která patří k její specializaci (mezi Masters of Wine je v řeckých vínech jednou z nejzkušenějších). Vedle britských a řeckých vín se samozřejmě seminářem prolínala i tématika českých vín aneb co si naše vína či vinaři mohou vzít za ponaučení z těchto vinařských trhů?

Celá prezentace byla ve skrze velmi praktickým a efektním shrnutím aktuálních vinařských trendů na britském a řeckém trhu, které byly podnětné a inspirativní především pro mnohé zúčastněné české vinaře či profesionály z oboru. Níže tedy shrnutí těch těch nejdůležitějších a nejzajímavějších postřehů z Lenčiny prezentance.

AKTUÁLNÍ TRENDY NA BRITSKÉM TRHU S VÍNEM

  • poptávka vín obecně oslabuje, útraty drží cena (objem tichých vín klesl, zatímco jejich hodnota zůstala stabilnější díky cenové inflaci a prémiovým segmentům)
  • rosé je jedinou rostoucí kategorií, cca o 2% co do objemu a o 4% navíc co do hodnoty prodaných vín
  • distribuční kanály vín se mění – online je nejrychleji rostoucím kanálem pro tichá vína
  • gastronomie je pod tlakem, ale stabilizuje se – prodej vín v oboru nicméně klesl

SPOTŘEBITELSKÉ NÁVYKY A PŘÍLEŽITOSTI

  • stále více konzumentů omezuje frekvenci pití a obsah alkoholu – téměř 40 % nápojů v gastronomii je nyní se středním nebo nízkým obsahem alkoholu či zcela bez něj
  • formát a dostupnost: rostoucí zájem o menší balení plechovky, malé lahve
  • víno dominuje u slavnostních jídel a formálních příležitostí
  • pod tlakem jsou obecně červená vína (výjimkou je Tempranillo)

ŘECKÁ VÍNA NA TRHU VE VELKÉ BRITÁNII (malý, ale rychle rostoucí segment)

Katalyzátory růstu

  • koordinovaný obchodní marketing a viditelnost
  • podpora sommelierů a nezávislých obchodníků – zejména Assyrtiko bylo hlavní odrůdou a vínem, které otevřelo dveře všem dalším
  • turismus – Angličané byli v roce 2023 jedním z hlavních turistů přijíždějících do Řecka
  • kvalitativní posun a moderní styly vín – čistá, minerální bílá vína (Assyrtiko, Moschofilero, Robola) a charakteristická červená (Xinomavro, Agiorgitiko) odpovídají britskému vkusu

PARALELY MEZI ŘECKEM A ČESKEM

  • v UK zatím nízký podíl na trhu – vnímané jako objevné, „niche“ kategorie na přeplněném trhu
  • místní odrůdy – pro britské konzumenty neznámé (Assyrtiko/Xinomavro vs. Pálava / Ryzlink vlašský)
  • „prázdninová vína“ – Řecko díky masovému turismu, Česku by mohla pomoct spíše orientace na Prahu a práce na našich vinařských regionech, kde je méně rozvinutý „příběh“ propojující cestovní ruch a víno
  • potenciál prémiového produktu – nikoli soutěž v levném objemovém segmentu, ale možnost vybudovat si prostor v prémiových by-the-glass nabídkách, v nezávislém retailu a gastronomickém párování.

KLÍČOVÉ LEKCE Z ŘECKÉ STRATEGIE

  • vytvořit „hrdinskou odrůdu“ či styl (pozn. redakce – tesat do kamene!)
  • klíčová je konzistentní komunikace – ( např. Czech Riesling – minerální, gastronomický ryzlink z chladnějšího klima)
  • využít cestovní ruch – Řecko těžilo ze vzpomínek na dovolenou, česko může propojit víno s atraktivitou Prahy a propagovat vinařskou turistiku na jižní Moravě
  • zacílit nejprve na nezávislý retail a prémiovou gastronomii
  • cílit na restaurace s středoevropskou kuchyní a moderní bistra
  • vyrábět vína ve stylu srozumitelném pro britské konzumenty – řečtí producenti nabízeli moderní, svěží styly (méně sudu, nižší alkohol, čistá aromatika apod.)
  • zapojit sommeliery a novináře jako komunikační kanály – řecký úspěch začínal objevem přes sommeliery, následně pokračoval mediální podporou

Kromě teoretické roviny byla součástí semináře již zmíněná degustace skvělých řeckých vín, níže tedy jejich seznam a osobní degustátorské poznámky.

DEGUSTAČNÍ SEZNAM

Estate Argyros, Cuvee Monsignori Assyrtiko 2022, Santorini (musíte ochutnat)
Geniální Assyrtiko od prestižního a renomovaného výrobce, pokud Assyrtiko, tak určitě tady. Minerální, citrusové, „kouřové“ a skvělé.

Orealios, San Gerasimo Robola of Kefalonia 2024, Kefalonie
100% Rebola, čistý projev květin a limetek, velmi svěží, lehké a šťavnaté víno.

Amargiotakis Winery, Vidiano 2023, Kréta
100% Vidiano, sytější barva a spontánní fermentace v nerezu. Čistý a podmanivý projev citrusů, žlutého ovoce a minerality.

Makarounas, Spourtiko, Makarounas Vineyards 2024, Kypr
100% Spourtiko, elegantní, jemné a rafinované víno. 10.5% alkoholu, sklizeno až v listopadu, skvělá ukázka vína s nízkým alkoholem, přesto s částečně komplexním charakterem.

Makarounas, Amphora Promara, Makarounas Vineyards 2024, Kypr
100% Promara, krásně čisté a zdravé víno z amfory s tóny citrusů a exotického ovoce, kéž by takto vypadala všechna vína z amfory.

Troupis Winery, Hoof & Lur Moschofilero 2024, Mantinia (měli byste ochutnat)
Vypadá jako růžové víno, ale spíše vyrobeno jako oranžové víno s čtyřdenní macerací na slupkách. U tohoto vína jsem si pracovně napsal „mňam“ – prostě líbivé i charakterní, plné grepů, lístků růží a červeného ovoce.

Sant’Or, Santameriana Skin Contanct 2024, Peloponés
Macerováno 20 dnů na slupkách, tady už ochutnáte čistokrevné oranžové víno s typickými tóny sušeného žlutého ovoce, vřesového medu a propolisu, čisté a svěží.

Makarounas, Cyprus Giannoudi, Makarounas Vineyards 2024, Kypr
Středně plné červeno víno s výrazným taninem a charakterem, ve kterém se mísí červené i černé bobulové ovoce a koření jako je černý pepř. Komplexní záležitost.

Alpha Estate, Xinomavro Reserve Barba Yiannis 2021, Amyndeon (musíte ochutnat)
Ještě komplexnější záležitost. Krásné, moderní a elegantní Xinomavro plné drobného červeného bobulového ovoce a fialek. Prostě řecké Nebbiolo v tom nejlepším slova smyslu.

Troupis Winery, „Pitys Ritinitis“ Assyrtiko Retsina, Mantinia (musíte ochutnat)
Fantastická Retsina, která dokazuje stoupající kvalitu vín z této apelace. Jemná a čistá vůně s tóny citrusů, mandlí, liv a burákového másla, v chuti opět nesmírně svěží, „křupavé“ a návykově pitelné s delším slaným a komplexním závěrem.

Estate Argyros, Vinsanto Late release 2004, Santorini (ochutnáte asi jen tam, takže jedťe)
Pro mě osobně highlight semináře. 280 gramů zbytkového cukru a čistá svěžest a energie. Stále velmi mladé s tóny sušených citrusů, fíků, datlí, karamelu, melasy a lískových ořechů. V chuti mimořádně svěží, šťavnaté a dlouhé, yumm. 97/100

Degustace ve druhé polovině semináře byla opravdu podnětnou ukázkou charakteru řeckých vín. Celkově pak jasně dokázala to, o čem Lenka Sedláčková mluvila v průběhu celé prezentace – řecká vína se jasně vryla do paměti všem milovníkům vín jako vína s atypickým a nezaměnitelným charakterem, která cílí na kvalitu před kvantitou a pochází z relativně neznámé vinařské země.

Za mě je to jasný recept pro vína z Čech a Moravy.

Národnímu vinařskému centru se opět povedlo přenést do Valtic kus světové vinařské edukace pro naše vinaře a profesionály z oboru, jen tak dál. 🙂

Cheers!

Autoři fotek: Petr Eller, Národní vinařské centrum

Přejít nahoru