S tím, jak se šplhají na teploměru stupně vzhůru, zvyšuje se u mne přímou úměrou i chuť na osvěžující bubliny. Svět šumivých vín v posledních letech nádherně nabobtnal, výběr je pestrý a je co objevovat i mimo hlavní vinařské země. Také Slovensko má v tomto směru co nabídnout a krásným důkazem budiž elegantní šumivé víno Skyscraper #2 z vinařství Pivnica Brhlovce.
Šumivá vína jsou kategorií, na kterou se v poslední dekádě upíná zrak vinařů prakticky ve všech vinařských regionech. Spotřebitelé po celém světě totiž pijí šumivá vína více než kdy dřív. Vyjádření odborníků i čísla ohledně prodejů znějí jasně. Bublinky přestaly být jen vhodným doprovodem pro mimořádné oslavy, i díky popularitě italského Prosecca se z nich stala sebevědomá kategorie pro „každodenní“ příležitost. Od roku 2002 vzrostla jejich výroba o 57 % a šumivá vína jsou segmentem, který se obecně vzpírá všeobecnému poklesu zájmu o vína a alkoholické nápoje.
Zájem o šumivá vína v současnosti roste také v Česku a ročně se jich tu prodá více než 20 milionů lahví. Největšího domácího výrobce Bohemia Sekt tak postupně doplnily desítky dalších vinařství z Moravy. Také Vinařský fond se rozhodl zareagovat na rostoucí popularitu šumivých vín (například prodej Prosecca u nás za posledních pět let vyrostl 4x) a spustil celonárodní značku a marketingovou kampaň pro tuzemská šumivá vína s názvem „bublinky“.
Stylem půjde o vína svěží, ovocná, která by měla konkurovat uvedenému Proseccu spíš, než vínům z Champagne. To ovšem neznamená, že by zajímavá a komplexní šumivá vína u nás již nevznikala, doporučit mohu z vlastní zkušenosti například šumivé sekty z vinařství Gala, vinařství Thaya, Krásné hory nebo vinařství Romana Fabiga. Při nedávném putování po slovenských vinicích a sklepech mne pak nadchnul tradiční metodou udělaný sekt z rodinného vinařství Pivnica Brhlovce.

Malé rodinné vinařství Pivnica Brhlovce založil v roce 2011 Ján Záborský. Filozofií vinaře je tvorba „řemeslných vín“ s minimem zásahů – spontánní fermentace, biodynamické principy a ruční práce. Hrozny pocházejí z vinic na sopečných tufech a andezitech, jsme kousek od vulkánu Sitno, což vínům dodává výrazný charakter. V sortimentu najdete vína odrůd jako Pesecká leánka, Veltlínské zelené, Pinot Blanc či Frankovka.
Roční produkce vinařství dosahuje zhruba 15 000 lahví a vinice mají nejčastěji 25 až 40 let. Vína prochází pozvolným zráním, jsou bez filtrace a s minimem síry. Jak nám Ján Záborský během degustace prozradil, snaží se ve svých vínech hledat především rovnováhu. V případě vína Skyscraper #2 se mu to rozhodně povedlo.
Skyscraper #2, Pivnica Brhlovce, 12 % Hodnocení: 90/10
Víno dělané tradiční metodou druhotného kvašení na láhvi, zrání 12 měsíců na kalech. Brut Nature z odrůdy Pinot blanc, základem jsou vína ročníků 2022 a 2023. Ve skleničce opravdu bohatě a intenzivně perlí, má intenzivnější zlatavou barvu. Ve vůni působí primárně svěže, s tóny žlutých jablek a citrusových plodů. V chuti je elegantní, vyvážené, s příjemně suchých projevem. Báječně vystupující kyselost, opět kombinace bílého peckového ovoce a zralých citrusů a delikátní odchod podpořený výrazně slanou mineralitou a jemnou krémovostí po zrání na kvasnicích. Víno mne moc bavilo a láhev byla prázdná dřív, než bych si přál.
Cena: 19 eur (pivnicabrhlovce.sk)
